Tiedote 15.10.2021

Ei hätää, Unelmasalilla et tule tarvitsemaan koronapassia.

Tänään 15.10.2021 on eduskunta hyväksynyt tartuntatautilain muutoksen, joka mahdollistaa koronapassin vaatimisen asiakkailta. Meillä Unelmasalilla et passia kuitenkaan tarvitse, sillä se on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on voimassa rajoituksia, tällä hetkellä siis pääasiassa yökerhoihin.

Yritykset voivat itse valita

Koronapassin on tarkoitus toimia vaihtoehtona viranomaisten asettamille koronarajoituksille.

Yritykset voivat itse valita, ottavatko ne silloin koronapassin käyttöön. Koronapassi on vaihtoehtoisena toimena käytössä vain silloin, kun kyseistä tilaisuutta tai tilaa koskevia rajoituksia on voimassa. Tällaisia rajoituksia voivat olla esimerkiksi aukioloaikoja tai yleisömääriä koskevat rajoitukset.

Jos esimerkiksi yökerhossa ei vaadita passeja asiakkailta, aluetta koskevat rajoitukset säilyvät voimassa. Koronapassin vaatimalla ravintolat voivat välttää nämä rajoitukset, eikä niissä siis tarvitsisi noudattaa koronaan liittyviä aukiolo- tai asiakasmäärärajoituksia. Myös anniskelua voitaisiin passin avulla jatkaa pidempään.

Nykyisten koronarajoitusten mukaisesti koronapassia voitaisiin tällä hetkellä edellyttää ravintoloissa niillä alueilla, joilla on koronarajoituksia eli pääkaupunkiseudulla, Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä. Koronapassi on mahdollista ottaa käyttöön laajemmin, jos rajoituksia joudutaan asettamaan myös muille alueille.

Unelmasalilla koronapassin käyttöönottoa voitaisiin harkita vaihtoehtona tilanteessa, jolloin aluehallintovirasto asettaisi alueen yksityisille liikuntakeskuksille tiukkoja kokoontumisrajoituksia. Tällaiseen tilanteeseen me tuskin joudumme.

Unelmasalilla toiminta jatkuu ennallaan

Tartuntatautilain muutos ei siis varsinaisesti koske meitä. Alueella ei ole Aluehallintoviraston asettamia kokoontumis- tai turvavälimääräyksiä. Meillä Unelmasalilla siisteydestä huolehditaan aina tarkasti. Myös viruksia ja bakteereja tappava nanopinnoite pitää keskuksen puhtaana. Ryhmäliikunnan osallistujakapasiteetit olemme varmuuden vuoksi pitäneet jo 1,5 vuoden ajan niin alhaalla että jokaisella osallistujalla on reilusti tilaa jumpata.

Vaikka turvavälejä ei AVI enää vaadi, haluamme vielä rauhassa seurata tilannetta ennenkuin salien täysi kapasiteetti palautetaan. Ansa-saliin otetaan kerrallaan 36 henkeä ja Vienoon 22 henkeä. Ilmajoogan kapasiteetti on tuttu 19, joka johtuu kankaiden määrästä.

Huomioithan edelleen nämä asiat:

• Ilmoittaudu aina tunnille joko etukäteen tai paikan päällä, ja klikkaa sovelluksesta aina 'Avaa ovi/check in', vaikka tulisitkin sisään avoimesta ovesta. Seuraamme kävijämääriä niiden perusteella. Näin voimme myös helpoiten infota paikalla olevia, jos kävisi ilmi että tartunnan saanut olisi ollut keskuksessa.
  • Älä tule oireisena Unelmasalille
  • Huolehdi henkilöhygieniastasi pesemällä kädet ennen ja jälkeen kuntoilun sekä käyttämällä käsidesiä
  • Laitteita ja välineitä ei tarvitse pyyhkiä Palccoat-nanopinnoitteen vuoksi.
  • Aivasta ja yski hihaan
  • Ennenkaikkea, nauti liikunnan tuomasta hyvästä olosta! :)

​​​​​​​Kiitos yhteistyöstä!

Asiakkaamme ovat toimineet todella vastuullisesti pandemian aikana. Omasta ja ympäristön hygieniasta on huolehdittu esimerkillisesti ja olemme selvinneet näin pitkään ilman ainoatakaan altistumista tai tartuntaa! Kiitos siitä sinulle! Uskomme, että saamme pidettyä turvallisen liikuntaympäristön jatkossakin, kun jokainen tekee oman osuutensa.

Viimeisimmän AVI:n tiedotteen voit halutessasi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Valtioneuvoston 15.10.2021 tiedotteen voit lukea täältä.