Jatkaisinko tänä vuonna terveellisiä elämäntapoja myös tammikuun jälkeen?

Kuulutko niihin, jotka ovat jälleen kerran aloittaneet "uuden elämän"? Noudatatko kitudieettiä tai saitko vuosisadan flunssan liian tehokkaasti aloitetun salitreenin myötä?

Ei taida olla kenellekään epäselvää, että tammikuu on hyvinvointialojen kovin sesonki. Siinä on kuitenkin katkeransuloinen klangi. On ihanaa että liikuntapaikat ovat täynnä ja ihmiset puhkuvat jotain uskomatonta energiaa! Toisaalta tiedämme, että pian into loppuu ja kohtaamme alakuloisia asiakkaita ja “pieleen menneitä” kokeiluja. Tämä on tietenkin raaka yleistys. Olemme onnekkaita, että meillä Unelmasalilla on myös hyvin paljon elämäntapaliikkujia - ja sellaisiksi kovaa vauhtia tulevia.

Miten innon saisi pidettyä yllä ympäri vuoden?

Myönnän itse kuuluvani jojo-liikkujiin ja -laihduttajiin. Mielialani ja kiinnostuksenkohteeni vaihtelevat ehkä vielä vilkkaammin kuin tyyppilisesti naisilla. Toisaalta tiedän kokemuksesta yhtä sun toista. Kokosinkin tähän seitsemän vinkkiä, jotka itseäni helpottaa pitämään motivaatiota yllä.

1. Liiku mieleisellä tavalla
Jotkut nauttivat tarkoista rutiineista: kuntosaliohjelma kaksi kertaa viikossa, hyötyliikuntaa joka päivä ja sauvakävely lauantaisin naapurin Kaijan kanssa. Toisille sopii vaihtelevampi tapa: tanssia tänään, joogaa torstaina ja ulkoilua fiiliksen mukaan.

Kaikki tavat on oikeita. Tärkeintä on selvittää, mikä itselle sopii.

2. Älä tee liian suuria muutoksia kerralla
Olet varmasti lukenut paljon hienoja onnistumistarinoita esimerkiksi painonpudotus-urakoista. Jos sinulla on ylipainoa, on terveyden kannalta järkevää pudottaa sitä, mutta tee se järkevästi. Niin monet tutkimukset ja kokemukset muistuttavat maltillisesta laihdutuksesta. Silloin elimistö pääsee muutokseen mukaan eikä ala taistella “kriisitilannetta” vastaan.

Lisää vaikka yksi kasvisruokapäivä viikkoon, poista leivän päältä juusto tai leikkele, tee yksi puolen tunnin kävelylenkki tai venyttele pari kertaa viikossa TV:n ääressä.

3. Tee siitä tapa
Harva uusi asia tuntuu heti helpolta. Onko mielessäsi ylikypsennetyn parsakaalin maku lapsuusajoilta tai ikävä ensikosketus kuntosalimaailmaan? Juoksulenkki teini-ikäisenä äidin vanhoilla lenkkareilla college-asussa tihkusateessa ei varmaankaan saanut juoksuintoa syttymään? Toinen ja kolmas kerta voivat jo olla erilaisia, kun annat niille mahdollisuuden!

Mene tutustumaan uuteen kuntosaliin vaikka ystävän kanssa, kokeile jos hölkkääminen olisi mukavampaa nykyaikaisemmissa vaatteissa. Mausta ruokaa erilailla. Uusi lempijuttu saattaa syntyä! Tai sitten ei. Mutta ainakin kokeilit.

4. Käytä apuna teknologiaa
Joidenkin motivaatiota lisää erilaiset sovellukset ja aktiivisuusmittarit. Saatavilla on myös useita mittauksia, kuten verikokeita ja kehonkoostumusmittauksia, jotka toteavat tilanteen niin hyvässä kuin pahassakin. Kun tulokset saa helposti mitattavaan muotoon, motivoi se parantamaan niitä ja ennenkaikkea seurattavuus on helppoa.

5. Tee epämukavuusalueesta mukavuusalue
Aivan jokaisena hetkenä liikkuessa ei välttämättä tunnu euforiselta - varsinkin jos kokeilet vaikka sitä salin rankinta syketuntia. Ohjaaja huutaa iloisena edessä, että puoliväli on jo ylitetty ja itse olet kymmenen minuuttia toivonut rääkin loppuvan. Vastaus on siinä: se loppuu kyllä. Ja mietit jo sitä tunnetta. Siellä viimeistään on mukavuusalue!

6. Haasta itsesi
Sosiaalinen paine kannustaa useimpia jatkamaan terveellisempää elämää pidempään, ja mikä parasta, siitä saattaa tulla tapa. Karkkilakko puolison kanssa, askeleiden määrästä kisailu työporukalla tai vaikkapa punnerrushaaste itsesi kanssa.

Mahdollisuuksia on valtavasti! Muista keksiä hyvä palkinto, joka kannustaa haasteessa.

7. Turvaudu ulkopuoliseen apuun
Jos koet, että et yksin saa motivaatiota pysymään, voit kääntyä ammattilaisen puoleen. Personal trainerilta saat realistisen kuvan tilanteestasi, sinulle sopivan liikunta- ja ravintosuunnitelman sekä tietenkin motivaattorin.

Kuten eräs Unelmasalin asiakas taannoin kertoi: “Käytän mielummin rahani valmentajaan ja voin hyvin kuin lääkärikuluihin sekä lääkkeisiin ja voin huonosti.”

Terveisin,
Iida Ala-Varvi (jonka lapsuusinhokki parsakaali on nykyisin herkkuruoka)

​​​​​​​

<p>Iida viihtyy parhaiten luonnossa liikkumalla. Mitä karummat maisemat, sitä parempi!</p>

Iida viihtyy parhaiten luonnossa liikkumalla. Mitä karummat maisemat, sitä parempi!


Aikaisemmat blogikirjoitukset

Emilin "hiilaritankkaus" alkaa kun joulusuklaat saapuvat kauppoihin.

Jouluna kuuluu mässäillä, vai kuuluuko?

Kynttilöitä, yhdessäoloa ja herkuttelua. Joulu tuo ajatuksena ensimmäisenä mieleen rauhoittumisen ja hieman rennomman ja juhlallisemman jakson arjen keskellä. Mutta millainen on liikunta-alan ammattilaisen tapa viettää joulua? Voiko joulunakaan herkutella ja löhöillä?

Lue lisää

Ryhmäliikunnan ohjaaminen - työtä vai pelkkää hupia?

Onko ryhmäliikuntatuntien ohjaaminen työtä? Onko se ohjaajalle vain rentoa jumppailua, lavalle nousu ja tunnin koreografian läpivienti?

Lue lisää

Voipaketit konkretisoivat kehosta lähteneen rasvan määrää.

Anne huolestui mittaustuloksista ja hävitti kehostaan kymmenen kiloa rasvaa

Pelkkä paino ei aina kerro kaikkea. Keho voi olla hälytystilassa, vaikka paino ei katastrofaalisella tasolla olisikaan. Tämän totesi myös Anne, joka on päässyt upeisiin tuloksiin personal trainer Janikan avulla.

Lue lisää

Tasapaino on uusi musta

"Naapurin Raijakin lenkkeilee melkein joka päivä, joten kai minunkin pitäisi. En kyllä oikeastaan pidä yhtään lenkkeilystä, mutta nautin tanssimisesta. Mutta se nyt ei varmaan ole edes liikuntaa, kun se on niin hauskaakin."

Lue lisää

Noin 8-vuotiaana omissa kotikisoissa Teuvalla.

Kymmenen vuotta yrittäjyyttä

Matka yrittäjäksi alkoi tietämättäni jo lapsena, kun raaka harrastus opetti hymyilemään myös kyyneleet silmissä. Onneksi kovan työn tuloksena saa nykyään hymyillä aidostikin.

Lue lisää