Ryhmäliikunnan tuntikuvaukset

Liikunta on nautinto, ei pakkosuorite. Haluamme, että voit tiputtaa suorituspaineet hartioiltasi ja tulla hakemaan tunneiltamme mielihyvää, virkeyttä ja voimaa.

Les Mills BODYBALANCE®

Rentouttava ja harmoninen tunti, joka yhdistelee joogan, tai chin ja pilateksen liikkeitä. BODYBALANCE tunnilla hallittu hengitystekniikka, keskittyminen ja harkitut, ohjatut liikesarjat, liikkeet ja asennot yhdessä musiikin kanssa luovat harjoituksen, jonka päämääränä on luoda sekä keholle että mielelle harmonia ja tasapaino. Tunti kehittää tasapainoa, nivelten joustavuutta ja liikettä, kasvattaa lihasvoimaa ja edistää verenkiertoa. Tunti alkaa helpoilla ja virtaavilla tai chi-liikkeillä, joilla unohdat kuluneen päivän stressin ja keskityt itseesi kehosi samalla lämmetessä. Tämän jälkeen siirrytään joogan ja pilateksen liikkeisiin ja liikesarjoihin. Viimeiset kymmenen minuuttia harjoitetaan meditaatiota, jolla on tarkoitus korostaa treenin vaikutusta kehoosi ja mieleesi, mutta myös rentouttaa ja keventää mieltä. Sopii hienosti myös raskaana oleville.

Les Mills BODYCOMBAT®

Itsepuolustuslajeihin pohjautuva tunti, jonka liikkeissä näkyy mm. karate, kung-fu ja thaiboxing. Mukaansatempaavan musiikin tahdissa tehdyt lyönnit ja potkut luovat vauhdikkaan tunnin, joka antaa haastetta kokeneellekin jumpparille. BODYCOMBAT edistää sydämen ja keuhkojen toimintaa, kehittää koordinaatiota, ketteryyttä ja luiden kestävyyttä. Myös ryhti ja yleisvoima paranee sekä itseluottamus vahvistuu. Tunti alkaa aina kappaleella jossa opetellaan tunnilla käytettävät liikkeet, samalla kehosi lämpenee ja ajatus keskittyy harjoitukseen. Lämmittelyn jälkeen tunti etenee kappaleittain eri taistelulajien liikkeitä käyttäen ja harjoituksen päätteeksi on pieni lihaskunto-osuus ja rauhoittava venyttely.

Les Mills BODYPUMP® / BODYPUMP express®

Yksi tunti, levytanko ja kehon suurimmat lihasryhmät - maksimaaliset tulokset minimaalisessa ajassa! Maailman suosituin ja kaikille sopiva koko vartalon lihaskestävyystunti, jossa hyödynnetään lisäpainoja. BODYPUMP tunnilla teet jopa 70-100 toistoa joka kehon osaa koskien, joten kalorinkulutus ja kunnon kohotus on taattu. Tunti muokkaa ja tuo voimaa lihaksiin. Harjoittelu auttaa sinua myös suojaamaan kehoasi luu- ja nivelrikolta. Tunti alkaa aina lämmittelykappaleella, jossa herätellään koko keho tehden muutamia liiketoistoja jokaista lihasryhmää koskien. Tämän jälkeen treenataan jokainen lihasryhmä erikseen noin 4-5 minuutin mittaisten kappaleiden johdolla. Tunti päättyy aina venyttelyyn. Jokainen voi kuntoilla omalla tasollaan valitsemalla itselleen sopivammat painot. Tunti ei sisällä askelsarjoja, joten mukaan on helppo tulla. Tämä tunti voisi silloin tällöin korvata vaikka kuntosaliharjoituksesi.

BODYPUMP Express on puolentunnin pikatreeni, jonka voit yhdistää myös päivän muihin tunteihin. Tunnilla tehdään osa BODYPUMP ohjelman kappaleista, keskittyen päälihasryhmiin.

Les Mills BODYSTEP®

Tämä riemukas ja energinen tunti pakottaa rasvanpolton ylikierroksille ja parantaa kuntoa kohisten sekä ponnistusvoimaa. Tunnilla askelletaan step-laudalle jonka korkeutta voi säätää omalle tasolle sopivaksi. BODYSTEP polttaa huomattavan määrän kaloreita, kasvattaa voimaa, kehittää tasapainoa ja hapenottokykyä. Yleiskuntosi kohenee ja luiden ja nivelten kunto paranee. Tunnilla jokaisella työkappaleella on oma treenitarkoituksensa. Tunti alkaa aina lämmittelyllä, jonka jälkeen treenin tempo nousee hiljalleen. Tunti on intervallitunti, joka tarkoittaa sitä, että harjoittelu vaihtelee palauttavien ja kovien, sykeosuuksien välillä. Kappaleiden teemat vaihtelevat mm. ketteryyden, voiman, "bailauksen" ja sykehuippujen mukaan. Tunnin päättää aina lihaskunto-osuus ja venyttely. Vaikka aluksi tunnin tempo, askeleet ja step-lauta voivat aiheuttaa "harmaita hiuksia," niin hiljalleen rytmiin pääsee mukaan ja voi nautiskella tästä iloisesta tunnista.

Les Mills SH`BAM®

SH`BAM on täydellinen tapa kohottaa peruskuntoa ja vapauttaa sisäinen starasi. Tämä elinvoimainen, energinen ja mukaansatempaava tanssitunti sisältää kuumimmat listahitit ja klassikkokappaleet, joiden tahtiin liikut monipuolisin tanssiaskelin. Sen lisäksi että kuntosi kasvaa ja parannat sydämen ja verisuonten kuntoa niin kehität myös koordinaatiota ja opit uusia tanssiliikkeitä. Tyypillinen SH`BAM tunti sisältää 12 kappaletta, joissa jokaisessa on oma erillinen koreografia, joten sinun ei tarvitse muistaa pitkiä askelsarjoja vaan voit vain nauttia liikkeestä ja musiikista. Huomaamatta hiki nousee pintaan ja tunti hurahtaa kuin siivillä. Voiko olla ihanampaa tapaa kuntoilla.

Flow Jooga

Flow Jooga on Dynaaminen tunti. Flow-tunnilla asanat vaihtuvat hengityksen saattelemana erilaisten asanasarjojen mukaan. Tunnin alussa tehdään aina hengitysharjoitus, minkä ideana on laskeuttaa ajatukset kehoon ja tulevaan harjoitukseen. Ennen asanasarjojen aloitusta tehdään lempeitä kehoa lämmittäviä ja avaavia liikkeitä. Asanasarjat aloitetaan ensin seisten ja sitten istuen. Sarjat sisältävät eteen- ja taaksetaivutuksia sekä kiertoja. Tunnin vauhti hidastuu loppua kohden ja laskeutuu aina loppurentoutukseen savasanaan, asentoon, jossa keho rentoutuu ja vastaanottaa harjoituksen. Flow Jooga kehittää voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa.

HOT Hatha Jooga

Lempeä Hatha Jooga on joogamuoto, jonka kautta on helppo tutustua joogan maailmaan. Harjoitus on rauhallinen, eikä aikaisempaa joogakokemusta tarvita. Harjoituksissa korostuu oikea hengitystekniikka, kehonhallinta ja mielenrauha. Tunneilla toistetaan useampaan kertaan samoja asanoita eli joogaliikkeitä. Tunti sopii ensikertalaiselle hyvin.

HOT Jooga

Unelmasali HOT Joogassa yhdistyvät hatha-, dynaaminen- ja yinjooga. Joogaamme hengityksen virrassa, opetellen löytämään luonnollinen syvä hengitys. Tunti aloitetaan hiljentyen ja rauhoittuen, keskittyen hengittämiseen. Jatkamme lämmittäen kehoa ensin pehmein, avaavin liikkein, sitten aurinkotervehdyksen avulla. Tunti etenee monipuolisiin asanoihin, jotka vahvistavat kehoa, lisäävät liikkuvuutta, kehittävät taspainoa ja parantavat keskittymiskykyä. Tunti päättyy rentoutumiseen, joka tehostaa joogan positiivisia vaikutuksia. Tunti ohjataan lämmitetyssä salissa, joten vesipullo on hyvä ottaa mukaan. Jooga tuo henkistä ja fyysistä hyvää oloa, rauhaa ja tasapainoa elämään. Joogan myötä mieli tyyntyy.

HOT Venyttely

Venyttely on tärkeä osa lihashuoltoa. Kuntoilu kuten myös liiallinen paikallaan olo kiristää lihaksia ja niiden kimmoisuus, elastisuus ja aineenvaihdunta heikentyy. Olo tuntuu tukalalta ja kipuakin voi havaita. Heikentynyt liikkuvuus tekee liikkumisesta epätaloudellisempaa, jolloin suoritus tuntuu raskaammalta ja energiaa kuluu hukkaan. Venyttelyn avulla estät lihaksen kiristymistä, parannat liikkuvuutta, palaudut muusta harjoittelusta ja mikä ihaninta, rentoudut. HOT Venyttely tunti ohjataan ihanassa lämpöisessä salissa, jossa lämpölamput lämmittävät lihaksistosi ja venyttely tuntuu miellyttävältä. Tunnilla keskitytään venyttelyn perusliikkeisiin ja ohjaajalla on antaa vaihtoehtoliikkeitä jos jokin venytys tuntuu hankalalta. Tällä tunnilla voit nauttia omasta rauhasta ja rentoutua.

Ilmajooga

Ilmajooga on ihastuttava tunti, joka yhdistää perinteisen joogaharjoittelun ilma-akrobatiaan, luoden monipuolisen harjoituksen koko keholle. Iso kangas, hammock, antaa mahdollisuuden kokea liikkeet ilmassa. Ilmajooga sopii lähes kaikille ja varsinkin istumatyötä tekeville. Ilmajooga rauhoittaa sekä lisää kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta. Tunnille tultaessa on hyvä pukeutua kainalot peittävään paitaan ja polvitaipeiden yli ulottuviin housuihin sekä varmistaa, ettei vaatteissa ole vetoketjuja. Myös korut ja kellot tulee ottaa pois tunnin ajaksi.

Iloa ja energiaa

Iloa ja energiaa tunti antaa kehollesi monipuolisen treenin rennolla fiiliksellä. Kun kaipaat iloista, yksinkertaista ja letkeää tuntia niin valitse silloin Iloa ja energiaa. Tällä tunnilla kehität niin hapenottokykyäsi kuin myös lihaskuntoasikin. Tunti koostuu askelluksesta ja lihaskunnosta. Askellusosuudessa voidaan käyttää tehosteena step-lautaa tai liikkumisen innoittajana helppoja tanssillisia kuvioita. Lihaskuntoa vahvistetaan niin omalla keholla liikkuen kuin myös välineitä käyttäen, mm. käsipainot ja vastuskuminauhat. Tämä tunti sopii niin ensikertalaiselle kuin myös kokeneemmalle liikkujalle.

Kahvakuula

Kahvakuula on yksi parhaimmista kuntoiluvälineistä. Kahvakuulaharjoittelu mahdollistaa aerobisen kunnon sekä lihaskunnon parantamisen yhdessä ja samassa treenissä. Hapenottokyky sekä lihasvoima ja lihaskestävyys paranevat. Harjoittelun perustana ovat isot, rytmikkäät moninivel-liikkeet, joissa useampi lihas työskentelee yhtä aikaa, tämä tekee harjoittelusta tehokasta ja mielekästä. Mukana on myös hitaampia liikkeitä, jotka kehittävät hyvin lihaskoordinaatiota, notkeutta ja tasapainoa. Tunti ohjataan siten, että jokainen kuntoilija voi suorittaa liikkeitä omaan tahtiin. Tunnilla ei tarvitse miettiä vaikeita askelkuvioita tai koreografioita. Tunti ohjataan Unelmasalin pihassa. Mukaan tarvitset oman kahvakuulan.

Keppijumppa

Ihanaa keppijumppaa ihan jokaiselle! Tästä tunnista hyötyvät niin terveysliikkujat, kuntoilijat kuin urheilijatkin. Tunnin yksinkertaiset ja selkeät perusliikkeet parantavat verenkiertoa ja laukaisevat lihasten jännitystiloja. Keppijumpan tehokkuus perustuu sen monipuolisuuteen. Siinä harjoitetaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta, keskittyen kuitenkin eniten kehoa avaaviin liikkeisiin. Säännöllisellä harjoittelulla myös koordinaatio- ja tasapainokyky kehittyy ja ryhti paranee. Tunti sopii erityisesti huoltamaan niska-, selkä- ja hartiaseutua.

Kevyt Kuntojumppa

Tämä tunti on sinulle, joka kaipaat helppoa ja yksinkertaista harjoittelua. Haluamme tarjota sinulle tunnin, jossa liikutaan kevyin askelin, keholle tärkeitä lihaksia vahvistaen. Kevyt Kuntojumppa sisältää rauhalliseen tahtiin tehtävää askellusta kuin myös yksinkertaisia ja riittävän kevyitä, mutta vahvistavia lihaskuntoliikkeitä omalla keholla sekä välineiden avulla. Tunnilla on huomioitu mahdolliset iän tuomat rajoitteet ja siksi muun muassa liikkeiden vaihdot ja suoritukset ohjataan selkeästi muita tunteja rauhallisemmin. Myös haastavien nopeiden alas-ylös menojen osuus pyritty minimoimaan kuin myös haastavien asentojen ja välineiden käyttö, näin harjoittelu sujuu varmasti mielekkäästi.

Kuntopiiri

Kuntopiiri on monipuolinen kierto-/patteriharjoittelutunti, joka sisältää sykkeen kohotusta ja lihaskuntoa. Liikkeet pystyt suorittamaan oman jaksamisen mukaan rauhallisesti tai reippaammin.

Kuntopiiri (kuntosalilla)

Kiertoharjoittelua kuntosalilla. Tällä tunnilla tutustut mukavasti kuntosalilaitteisiin ja liikkeiden oikeaoppiseen suoritustekniikkaan. Myös vapaat painot, kuten levytangot ja käsipainot tulevat tutuiksi. Tunti sopii niin aloittelijalle kuin enemmän liikkuneelle. Ohjaaja on koko tunnin mukana avustamassa ja tsemppaamassa.

Lastentunti

Lastentunti on mitä parhainta liikuntaa lapselle. Tunti sisältää 3-6-vuotiaille sopivia liikkeitä ja leikkejä jotka eivät vaadi erityistä fyysistä taituruutta. Aika hurahtaa mukavasti tarinoiden ja leikkien myötä.

Lavis®

Lavis on hauska, helppo ja hikinen tunti, joka perustuu yksin tanssittavien lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Tunnilla tanssitaan mm. valssi, humppa, jenkka, cha cha.

Muokkaus

Muokkaus on koko kehon monipuolinen harjoitus. Tällä tunnilla parannat niin lihaskuntoasi kuin aerobista kuntoasikin. Tunti alkaa aina lämmittelyllä helpoin askelkuvioin, jonka jälkeen siirrytään muokkaamaan kehoa lihaskuntoliikkeillä sekä sykettä nostattavilla askelkuvioilla ja hypyillä. Kaikki liikkeet ovat helposti sovellettavissa kaiken tasoisille kuntoilijoille. Tunti ohjataan joko musiikkiin koreoidulla ohjelmalla tai ns. kiertoharjoitteluna kukin kuntoilija omaan tahtiin. Välineitä voidaan käyttää apuna tehostaakseen treeniä.

Pilates

Pilates vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Hallinta (control) merkitsee, että liikkeiden oikea suoritustapa on kaikki kaikessa. Liikkeissä toistoja ei tehdä kovin montaa, eikä lihaksia väsytetä äärirajoille, mutta oikea perusasento ja ryhti ovat tärkeitä. Liikkeisiin pyritään yhdistämään hengitys, joka auttaa keskittymistä liikkeisiin ja harjoitukseen.

Porrastreeni

Porrastreeni on mitä mahtavin ulkotreeni! Oletko kokeillut askelkyykkyhyppyjä tai punnerruksia portaissa? Tällä tunnilla pääset näkemään miten mahtavat ovat portaat kuntoiluvälineenä. Harjoittelu muokkaa alavartalosi täydellisesti samalla kun aerobinen kuntosi kohenee ja jalkojen voima kehittyy. Porrastreeni on paljon muutakin kuin portaiden kipuamista ylös ja alas. Harjoittelu sisältää monipuolisia loikkia, hyppyjä ja kyykkyjä portaita hyväksi käyttäen. Porrastreenin hyötyjä ovat muun muassa alaraajojen voiman kehittyminen, ponnistusvoiman parantaminen, reiden ja pakaran muokkaaminen, kestävyyskunnon parantaminen, tasapainon ja koordinaation kehittyminen. Tunti ohjataan Jouppilanvuoren elämysportaissa ja sopii niin aloittelijalle kuin aktiiviliikkujalle. Tapaaminen Jouppilanvuoren rinneravintolan vieressä.

Reisi-pakara-vatsa

Lihaskuntotunti, jossa keskitytään reisien, pakaran ja vatsan vahvistamiseen. Tämän tehokkaan puolituntia kestävän treenin jälkeen tunnet varmasti poltteen niin vatsassa kuin jaloissakin. Tuntiin sisältyy yksinkertainen alkulämmittely, joka herättälee kehosi tulevaa harjoitusta varten. Lämmittelyn jälkeen keskitetään harjoittelu pääsääntöisesti omalla keholla tehtäviin lihaskuntoliikkeisiin niin seisten kuin lattiatasossakin. Erilaiset kyykyt, vatsalle kohdistuvat rutistukset, kierrot ja pidot kuin myös pakaraa muokkaavat jalan- ja lantionnostot tulevat sinulle varmasti tutuiksi. Tunnin päättää lyhyet venyttelyt kohdistuen harjoitettuihin lihaksiin. Tämä tunti on oivallinen yhdistelmä erityisesti Rinta-selkä-kädet tunnin kanssa, jolloin saat mahtavan lihaskuntoharjoituksen koko keholle.

Rinta-selkä-kädet

Lihaskuntotunti, jossa keskitytään ylävartalon vahvistamiseen. Puolen tunnin harjoituksen aikana käydään läpi rinta, ylä- ja alaselkä, hauis, ojentaja sekä hartia ja olkapää. Tunnilla käytetään apuna välineitä kuten käsipainot ja vastuskuminauhat. Tuntiin sisältyy alkulämmittely, jonka tarkoitus on erityisesti kohdistaa herättely ylävartaloon. Tunnin päättää lyhyet venyttelyt. Lihasten muokkauksen ja vahvistamisen lisäksi tämä tunti karkoittaa turhat hartia- ja niskakivut sekä parantaa ryhtiäsi. Nappaa tämän tunnin kaveriksi esimerkiksi Reisi-peppu-vatsa ja koko vartalosi on saanut vahvistuksen.

Ryhti

Ryhti-tunnilla keskitytään avaaviin liikkeisiin, joiden avulla parannetaan erityisesti hartioiden ja rintarangan alueen liikkuvuutta sekä kehonhallintaa. Ryhti on erittäin monipuolinen pääpainoltaan kehonhuollollinen tunti, jossa opit tunnistamaan oman kehosi epätasapainoja. Joka tunnilla keskitytään erityisesti johonkin ryhdin osa-alueeseen, mutta samat aiheet toistuvat, joten ei haittaa, vaikka et pääsisi joka kerta mukaan. Tunti sisältää avaavia liikesarjoja, lihaksia aktivoivia liikkeitä, kevyttä lihaskuntoa sekä venytyksiä, joilla pyritään tasaamaan kehon epätasapainoa ja tukemaan ryhtiä. Välineenä voidaan käyttää esimerkiksi keppiä tai käsipainoja, mutta suurin osa tunnista tehdään ilman välinettä. Tunti sopii aivan jokaiselle liikkujalle aktiivitreenaajasta aloittelijaan.

Shindo

Shindo on kehotyöskentelymenetelmä, johon kuuluu rentouttavia venytyksiä ja hoitoja. Menetelmän lähtökohtana on kuusi perusvenytystä ja niitä tehostavia ja pehmentäviä variaatioita, jotka opettavat kuuntelemaan omaa kehoa. Harjoitusten ja hengityksen avulla voi rentoutua ja päästää irti kehon ja mielen jännityksistä. Shindo auttaa myös löytämään omaa tasapainoa ja keskilinjaa. Tunneista erityisiä tekee se, että ohjaaja tulee tukemaan liikkeitä ja auttaa venyttelijää löytämään omalle keholleen sopivimman tavan venytellä. Shindo sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille.

STRONG by Zumba®

STRONG by Zumba® on matalankynnyksen korkeatehoinen intervallitunti, jossa musiikki motivoi sinut haastamaan itsesi viimeiseen hikipisaraan asti. Täydellisesti musiikin kanssa synkronoitu tunti auttaa sinua treenaamaan kovempaa ja saavuttamaan omat tavoitteesi. Omalla kehonpainolla tehtävät koko vartaloa kuormittavat liikkeet, kuten burbee, kehittävät tehokkaasti kestävyyskuntoa, voimaa ja nopeutta. Tunti sopii monentasoisille liikkujille, sillä liikkeitä on mahdollisuus muokata niin haastavammaksi kuin kevyemmäksikin.


Hallitus tiedotti maanantaina 4.5. jatkavansa poikkeusoloja Suomessa, mutta ilmoitti samalla aloittavansa koronarajoitusten lieventämisen. Hallitus arvioi, että Suomessa on mahdollista siirtyä "asteittain ja hallitusti laajoista yhteiskunnallisista rajoitustoimista tartuntatautilain mukaiseen tehostettuun epidemian hallintaan."

Lue lisää